چرا هميشه احساس خستگي مي كنيم

ایمیل پرینت PDF
Administrator
خستگی

بسياري از افراد در سراسر جهان از احساس خستگي مداوم رنج مي برند. اين حالت معمولا پس از خوابيدن و استراحت كافي نيز وجود دارد. مطالعات نشان مي دهد اين احساس ضعف و خستگي در طول روز مي تواند بر اثر اختلال در عملكرد غدد فوق كليوي باشد كه خستگي آدرنال نام دارد.

 خستگي آدرنال اصطلاحي است كه براي توصيف خستگي مرتبط با غدد فوق كليوي به كار مي رود. در اين حالت، از همان ابتداي بيدار شدن از خواب، احساس خستگي، ضعف، عدم تمركز و تحريك پذيري وجود دارد.
گرچه اين حالت بسيار شايع است؛ ولي از نظر پزشكي هنوز ثابت شده نيست و برخي پزشكان درمان هاي طبيعي را پيشنهاد مي كنند. خستگي آدرنال در افرادي كه تحت استرس رواني، احساسي و فيزيكي قرار دارند بيشتر ديده مي شود.
غدد فوق كليوي درست بالاي كليه ها قرار دارند. هورمون هاي حياتي بدن از جمله آدرنالين، كورتيزول، آلدوسترون، استروژن، تستسترون و پروژسترون توسط اين دو غده ترشح مي شوند. هورمون كورتيزول با خستگي آدرنالين مرتبط است. اين هورمون براي مقابله با استرس ترشح مي شود. زماني كه ميزان استرس زياد است، معمولا كورتيزول كافي براي مقابله با اين شرايط ترشح نمي شود كه مي تواند منجر به خستگي آدرنال شود.
مهمترين نشانه هاي اين عارضه عبارتند از :
-تغيير مداوم فشار خون
در خستگي آدرنال معمولا فشار خون به طور مداوم تغيير مي كند و بالاتر يا پايين تر از حالت نرمال است.
-تمايل به مصرف غذاهاي خاص
معمولا در اين حالت تمايل به غذاهاي شور وجود دارد.
-عدم تمركز
-اختلال خواب
-احساس گيجي
-احساس كرختي
-تغييرات وزن
-خستگي مزمن حتي پس از بيدار شدن از خواب
-مشكل بيرون آمدن از رختخواب
-تحريك پذيري
-تپش قلب
-كاهش ميل جنسي
-ناتواني هنگام مقابله با استرس
-افسردگي
-سرگيجه بدون دليل
-خشكي پوست
-احساس كاذب كاهش قند خون

**** درمان طبيعي خستگي آدرنال چيست
درمان خستگي آدرنال شامل سه قسمت رژيم غذايي، مصرف ويتامين و كاهش استرس است.
رژيم غذايي شامل مصرف غذاهايي است كه عملكرد غدد فوق كليوي را افزايش مي دهند. اين غذاها شامل نارگيل، روغن زيتون، كلم بروكلي، ماهي قزل آلا، مرغ، گردو و دانه كدو تنبل هستند. همچنين در اين رژيم حذف مواد غذايي استرس زا شامل كافئين، شكر، غذاهاي فرآوري شده و روغن هاي هيدروژنه توصيه شده است.
مصرف مكمل هاي روغن ماهي، ويتامين C، B12، B5، D3، منيزيم و روي توصيه شده است.

*** براي مقابله با خستگي آدرنال شيوه زندگي خود را تغيير دهيد
-هر روز دليلي براي خنديدن پيدا كنيد؛ در غير اين صورت، بي دليل بخنديد
-از عوامل استرس زا دوري كنيد
-به موقع به رختخواب برويد و هشت ساعت بخوابيد
-در روز يك چرت كوتاه (كمتر از 30 دقيقه) داشته باشيد
- در هواي تازه قدم بزنيد
-با افراد منفي معاشرت نكنيد
 
منبع: ایرنا 

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

دسته بندی موضوعات شگفت

کاربرانی که ممکن است شما بشناسید

!هنوز وارد سایت نشده اید

جهت ارسال لینک ، مطالب و فیلم های شگفتتان ابتدا باید وارد سایت شوید

تبلیغات

بانر تبلیغاتی